Дентальна фотографія зубів
Дентальна фотографія. Зйомка зубів для стоматологів.
Стоматологічна фотографія вимагає наявність основних знаннь з фотографування, вміння користуватися відповідним обладнанням і програмним забезпеченням. Знімки хронологічно відображають процес лікування, для цього використовуються відповідні плани і ракурси. При документальному веденні клінічних випадків важливо, щоб на різних етапах виробляти ряд фотографій з однієї точки і в тих же умовах, це відобразить зміни в динаміці, особливо потрібно проводити ретельну фотодокументацію при не зовсім вдалих процесах лікування.
Умови успіху доктора безпосередньо залежать від регулярності проведення дентальної фотографії, старт від першого візиту в кабінет і увагу до кожного пацієнта - запорука професіоналізму. Напевно досвідчений лікар захоче порівняти клінічні випадки з архівними фотографіями інших дантистів або стоматологів з інших клінік.
Статус головного інструменту дентальної фотографії належить будь-якому сучасному цифровому фотоапарату, слід зазначити, що бюджетні непрофесійні камери (мильниці) не дадуть якості повноцінного знімку і лікар може втратити деталі і нюанси, які дуже важливі для нього. Рекомендуємо використовувати дзеркальні камери, вони швидко працюють і легкі у використанні, якість знімків допоможе набагато краще діагностувати та візуалізувати проблеми ротової порожнини. У дентальній фотографії застосовується макрозйомка, для такого виду фотографування використовуються об'єктиви з постійною фокусною відстанню 100 мм., це значення дозволяє домогтися мінімального спотворення знімаємого зображення. Плюс ця відстань дозволить не порушувати особистий простір пацієнта, не завдаючи дискомфорту ні пацієнтові, ні лікарю.
Ось прості набори фототехніки, які відкриють для Вас світ дентальної фотографії:
- Canon EOS 6D Mark II або Canon EOS 6D
- Спалах Canon MR-14EX II Macro Ring Lite Flash або Yongnuo YN-14EX-C Macro Ring Lite або Canon Macro Twin Lite MT-26EX-RT
- Об'єктив Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro або Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
- Фотобокс з підсвіткою дозволить отримати студійної якості зображення предметів, не докладаючи маси зусиль і використовуючи мінімальну кількість студійних приладів.
- Карта памяти на 64GB
***
- Nikon D750 або Nikon D610
- Об'єктив Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro-Nikkor
- Спалах Nikon R1C1
- Фотобокс з підсвіткою дозволить отримати студійної якості зображення предметів, не докладаючи маси зусиль і використовуючи мінімальну кількість студійних приладів.
- Карта пам'яті на 64GB
***
- Sony Alpha a7 III або Sony Alpha A7R III
- Об'єктив Sony 90mm F2.8 Macro G OSS FE SEL90M28G
- Спалах Laowa Macro Twin Flash KX-800
- Фотобокс з підсвіткою дозволить отримати студійної якості зображення предметів, не докладаючи маси зусиль і використовуючи мінімальну кількість студійних приладів.
- Карта пам'яті на 64GB
Можна створити прийнятні макро-фотографії, не купуючи дорогі макро-об'єктиви. Для цього слід придбати макрокільця (подовжувальні кільця). Кріпиться воно між макрооб'єктивом і камерою для оптичного скорочення фокусної відстані. Такі не складні оптичні пристосування дозволяють знімати об'єкти на не великих відстанях і збільшеному масштабі. Є два типи макрокілець: мануальні (ручні) макрокільця (ручне управління діафрагмою і фокусуванням на об'єктиві) і автофокусні макрокільця (AF).
Такий комплект за ціною і якістю - це оптимальний варіант для будь-якої стоматологічної клініки, ідеально підійде для протокольної зйомки пацієнта, так би мовити до і після, фотороботи не соромно використовувати для презентацій або ж для обміну даними з іншими фахівцями.
Не існує єдиного алгоритму зйомки ротової порожнини пацієнта, але є деякі стандартні ракурси і типи фотознімків:
- Особа в профіль;
- Особа в анфас, особа з посмішкою пацієнта;
- Зйомка панорамних фотографій зімкнутої щелепи і розімкнутої на 1-2 мм.;
- Фотографії (оклюзійні): верхні зубні ряди і нижні зубні ряди;
- Латеральна фотографія: з боку щоки, правої частини зубних рядів, лівої частини зубних рядів;
- Фотографії верхніх різців на просвітлення;
- Фотографії нижніх різців на просвітлення.
Для таких знімків не достатньо однієї камери і фотоспалаху, існують технічні фішки для стоматології, які полегшують процес зйомки і скорочують час "фотосесії":
- Ретрактори (найпрактичніші прозорі пластикові).
- Дзеркала для інтраоральної зйомки (полірований метал, скло, пластик), є різні види дзеркал по типу фотографування: для оклюзійної поверхні зубів, для фотографування бічних груп зубів, для фотографування язикової і піднебінної поверхні зубів. Найкращий стан окклюзионного дзеркала - це розташування на зубах щелепи що навпроти, в цьому випадку пряме і розмите зображення зубів не потрапляє в композицію знімка. Це правило стосується і фотографування внутрішньоротового простору з бічним дзеркалом. Для того щоб дзеркало не потіло під час зйомки, перед застосуванням його слід нагріти гарячим струменем води. Для дентальної фотографії, як мінімум, потрібні два дзеркала: оклюзійне і бічне.
- Контрастор (фотоконтрастор), в основному з чорним фоном для кращої візуалізації внутрішніх дефектів зубів, є оклюзійні, для зйомки фронтальних зубів і є для зйомки бічних груп зубів. Контрастор краще розташовувати в області перших чи других молярів на достатній відстані від зубів що фотографуються, щоб на поверхні контрастора не утворилися світлі плями відображення зубів.
- Ультрафіолетова лампа (застосовується для виявлення флуоресценції зубів і реставрації).
- Харчова плівка, щоб покривати камеру на час зйомки в порожнині рота для конкретного пацієнта.
Кілька слів і рекомендацій про техніку фотографування для лікарів стоматологів і дантистів
Для якісних знімків зубів рекомендуємо перевести камеру в ручний режим, так як за допомогою налаштувань трьох параметрів - діафрагми, витримки і ISO можна домогтися максимального контролю над бажаним результатом зйомки. Великий отвір пропускає більше світла через лінзу. В налаштуваннях камери діафрагма (отвір) позначена буквою F цифра після неї відображає задану величину отвору і може називатися «діафрагмовим числом». Діафрагма регулює глибину різкості, вона покаже на знімку, що буде у фокусі, а що - розмитим. У стоматологічній фотографії важлива велика глибина різкості, коли всі зуби, від різців до молярів будуть у фокусі. Потрібне нам значення F-stop (діафрагма) - 22 це мінімальний отвір діафрагми.
Закрита діафрагма більше, як наслідок більше зображуваного простору буде в різкості і навпаки. Приклад сфотографованої лінійки з різними цифровими значеннями розміру діафрагми. При апертурі f/4 в фокусі буде лише кілька сантиметрів, а при значенні f/22 в різкості буде вся лінійка. Іноді бувають моменти, коли при фотографуванні є істотні обмеження по глибині різкості і перспективі. Для уникнення таких ситуацій є спеціальна оптика - тилт-шифт об'єктиви. У них закладено функціонал зрушувати (Shift) і нахиляти (Tilt) оптичну вісь. Нахиливши об'єктив щодо матриці, можна добитися зміни площини різкості, тим самим, значно збільшуючи ГРЗП. Це потужний і гнучкий інструмент, який вимагає певних знань і навичок.
Термін з Англії - shutter speed, тобто «швидкість затвору» рідко можна почути у нас, в нашій країні приліпилося поняття «витримка». Даний параметр визначає швидкість спрацьовування затвору. Витримка - це час, за який світло потрапляє на матрицю камери, розмірність в секундах і може складати від 30 с до 1/16000 с, в залежності від марки фотокамери. При низькій швидкості затвору отримуємо довгу (повільну) витримку, в цьому випадку через лінзу проходить більше світла, при високій швидкості затвору отримуємо коротку витримку. Відповідно, світла потрапляє на сенсор менше. Витримка визначає наскільки буде розмитий рухомий об'єкт зйомки. Виставивши на фотоапараті довгу витримку, отримаєте більше «блюру», це прийнятно для художніх фотографій, наприклад, водоспадів, хвиль. Щоб домогтися максимальної чіткості зображення, різких контурів і відсутності розмиття на фотографії, виставляйте витримку на 1/200. Така витримка гарантує якість знімку, яку не зможуть зіпсувати Ваші тремтячі руки, ні рухи пацієнта.
Параметр світлочутливості ISO у фотографії визначають наскільки чутлива камера до світла. Чим вище значення ISO, тим вище чутливий сенсор камери до світла. ISO з великим числом дозволяє робити знімки в умовах слабкого освітлення більш якісними, але при цьому головне не переборщити з значенням цього параметру, щоб фото не стало більш зернистим і нерівномірним. Уважно змінюйте ISO тільки тоді, коли неможливо домогтися необхідної якості знімку, налаштовуючи тільки діафрагму і витримку. У загальному і цілому, для дентальної фотографії підійде найнижче значення цього параметру. Звести зернистість до мінімуму, допоможе виставлений на камері параметр ISO - 100. Хоча ситуації можуть бути різними, можливо працювати і з високими значеннями ISO, все залежить від освітлення. В умовах стоматологічного кабінету таке питання можна вирішити за допомогою додаткового освітлення. Використовуйте спалах або направляйте світло лампи в ротову порожнину пацієнта, тоді піднімати ISO на камері немає необхідності.
Жанр стоматологічної фотографії заснований на макрофотографії, тобто ступінь оптичного збільшення часом буває досить відчутним, відстань від передньої лінзи об'єктиву до зубів близько 15-30 см. Для збільшення глибини різкості є сенс встановити високі значення діафрагми f/20-32, це закриття діафрагми об'єктиву на максимум. Світлу дуже складно проникнути через об'єктив на матрицю, лампи і світильники в кабінеті не дадуть хороших результатів по висвітленню, вийдуть затемнення кадри. Кращим рішенням такої проблеми буде використання спалахів, вони, на відміну від постійних джерел світла, дають короткий і потужний імпульс світла. У підсумку виходить контрольоване і направлене світло необхідної інтенсивності, предмет зйомки буде ідеально підсвічений.
Є кілька типів спалахів, додаткових аксесуарів і систем:
- кільцевий спалах, керувати ним просто, результати при реєстрації оклюзійних фотографій хороші, зйомка виконуються за допомогою дзеркала, яке перебуваючи в ротовій порожнині, прекрасно освітлює клінічні випадки лікування жувальних зубів, і, взагалі, всієї зубної дуги. З недоліків - різке безтіньове освітлення з формуванням яскравих відблисків форми кільця на поверхні зуба.
- біполярні спалахи - це парні імпульсні лампочки/головки, кріпляться до переднього краю макрооб'єктиву. Головки можуть нахилятися під різними кутами до об'єкту зйомки, форми відблисків на бічних гранях зубів набувають привабливого вигляду, не перекриваючи собою важливі деталі. З недоліків - різке світло, яке робить неприродно яскраві відблиски.
*На рахунок боротьби з відблисками є ефективний аксесуар - поляризаційний фильтр на об'єктиві, який допомагає прибрати відблиски на зубах і зробити видимими нерозрізнені неозброєним поглядом зміни структури емалі.
- біполярні спалахи на спеціальному рухомому кронштейні, дають більше свободи для позиціонування ламп щодо об'єкту зйомки. Для ефективності та природності освітлення на спалаху встановлюються спеціальні модифікатори світла, вони пом'якшують його яскравість і формують привабливу форму відблисків на зубах. До таких аксесуарів відносяться баунсери і міні-дифузори. Така система буде зручною для отримання відмінних знімків в традиційних ракурсах при відносно простих конфігураціях освітлення.
- дистанційна біполярна система з міні-софтбоксу. В системі використовуються накамерні спалахи з поворотною головкою. Щоб не засвітити кадр, слід зменшити параметр інтенсивності світлового імпульсу до 1/8-1/16 від максимального. Для управління спалахами з фотоапарату використовуються дистанційні радіосинхронізатори, вони забезпечують точну високошвидкісну синхронізацію (близько 1/300 с) на відстані до 100 метрів, або скористатися вбудованим механізмом дистанційного управління, який є у більшості сучасних камер. У своїй більшості дистанційний тип з'єднання, скоріше не дозволить використовувати режим автоматичного виміру експозиції TTL, тому налаштування потужності спалахів доводиться виставляти вручну. Кронштейну у такої системи немає, але це дозволяє досягти максимального ступеня свободи, хоча без допомоги асистенту для позиціонування спалахів в потрібному положенні вже не обійтися. Основну роль в дистанційній біполярній системи займають софтбокси. Вони гарантують найбільш привабливу, художню картинку з красивою формою відблисків на зубах. Софтбокси були розроблені для того, щоб пом'якшити жорстке освітлення від невеликих джерел світла (лампи, спалахи) і знизити контраст відображення тіней і «світлових плям». Як результат, ці модифікатори світла допомагають створити м'яке, природне освітлення для зйомки як людей, так і об'єктів, наприклад, зубів.
- біполярні спалахи на стійках з великими софтбоксами. Як джерело світла використовуються студійні імпульсні лампи, що живляться від мережі, або ті ж накамерні спалахи, що описані вище. Головна відмінність такої системи - використання більших софтбоксів (50х50 см і більше). Такі габарити в даному випадку краще закріпити на спеціальних стійках, асистенту фізично складно буде їх утримувати. Великі софтбокси роблять світло ще більш м'яким і розсіяним, на зубах залишаються приємні і живі відблиски. Відображення від великого софтбоксу на емалі, реставраційному матеріалі або яснах дає можливість передати не тільки оптичну структуру і колір зображення, але і його об'єм, текстуру, рельєф.
Незважаючи на недоліки останніх двох систем - це габарити, немає автоматичного контролю експозиції TTL, такі системи допомагають зробити фотографії по-справжньому високохудожніми. Чим глибше об'єкт знаходиться в порожнині рота, тим більш обгрунтоване використання кільцевого спалаху, для об'єктів, розташованих поза ротовою порожниною підійде сегментарний (білатеральний) спалах.
Обов'язок лікаря-стоматолога полягає, перш за все, в тому, щоб інформувати пацієнта про реальний стан його зубів, використовуючи дані дентальної фотографії, лікар складає лікувальний план і прогноз, а робити які-небудь дії чи ні - це вже турбота пацієнта. Фотодокументація робіт у роті, створення фото і відео-портретів, дозволяє зрозуміти особливості міміки і прикусу. Створення презентацій в фоторедакторі, дає пацієнтам можливість побачити свою нову посмішку ще на самому початку лікування. Найкрасивіші фото з тих, що лікар робить в своєму кабінеті, можна перетворювати в плакати і прикрашати ними приймальню клініки. Красиві зуби на усміхненому фото залучать і натхнених пацієнтів лікуватися саме у такого майстра своєї справи. А поруч з такими фотографіями можна повісити корисні стоматологічні плакати, які викличуть жвавий інтерес до лікування зубів, за допомогою фотографії це зробити набагато простіше, при чому не варто обмежуватися фотографуванням своїх пацієнтів, а показувати також і фото інших пацієнтів зі схожими ситуаціями, в форматі "було стало". Візуалізація, особливо в естетичній стоматології, дозволяє розвіяти сумніви, які могли залишитися у пацієнта. І наостанок, техніка дентальної фотографії підвищує не тільки професійний рівень лікаря, але і розвиває його як творчу особистість, що пізнає всі тонкощі фотографічної техніки, освітлення, композиційних прийомів.
©Alexander Chernov/Gidroman
У статті наразі немає коментарів
Відгуки можуть залишати тільки зареєстровані користувачі. Щоб залишити свій відгук авторизуйтесь або зареєструйтесь